Att anlita en webbyrå

En webbyrå är väldigt lik en reklambyrå men med den skillnaden att de har specialiserat sig på att utveckla webbplatser. Webbyrån hjälper dig med allt det som du inte kan själv gällande webben.

Det första man bör fundera på är om man ska anlita en webbyrå att göra jobbet eller om man klarar av det själv. Svaret på den frågan är det bara du själv som kan svara på men jag ska här ge dig några råd om vad du ska tänka på.

  1. Är det kostnadseffektivt att jag själv eller någon annan på företaget gör hemsidan? Detta är en väldigt viktig fråga eftersom tid faktiskt är pengar. För en oerfaren tar det längre tid att få arbetet gjort. Detta gäller ju som regel det mesta oavsett om det är att bygga hus, reparera bilen eller utveckla hemsidor.
  2. Har jag kompetensen som krävs eller finns den i huset? Idag behöver man egentligen inte kunna programmera för att lyckas göra en hemsida. Det finns gott om program där man kan klippa och klistra. Frågan du ska ställa dig är om du kan göra det lika bra som webbyrån? Det är viktigt att din hemsida uppfattas som professionell eftersom din hemsida representerar ditt företag utåt mot kund, leverantörer och konkurrenter.
  3. Vad kostar det om jag låter en webbyrå göra jobbet och hur går jag till väga? Kostnaden här varierar oerhört. Dels beroende av hur pass avancerad lösning du vill ha men också på vilken webbyrå du väljer. Vill du ha en enkel hemsida som görs av en webbyrå med vettiga priser kan du få betala mellan fem till femton tusen kronor. Då brukar workshop och en enklare utbildning på systemet även ingå. Vad du betalar för din hemsida är självklart beroende av din budget, men tänk på att det inte alltid är bättre ju dyrare det är. Ibland kanske det räcker med en enklare hemsida men som tjänar sitt syfte. Det viktigast är hur du presenterar informationen på din hemsida och vad du presenterar.

Fem steg till en bättre hemsida

Att marknadsföra sig är viktigt för både företag och organisationer. Internet är idag en väldigt viktig kanal för att nå ut med sitt budskap gällande information om sina tjänster och produkter. Det är också ett billigt sätt att nå stora grupper av människor snabbt och slagkraftigt. För att lyckas med sin marknadsföring på webben finns det flera saker man behöver tänka på. På denna hemsida finner du information om just detta.

Fem steg till en bättre hemsida

  1. Det viktigaste med en hemsida är att besökaren enkelt hittar det han söker. Se till att hålla ner på antalet länkar i menyn. Man brukar säga att man bör ha max sju stycken huvudlänkar på en hemsida. Menyerna ska vara enkla och logiska.
  2. Se till att informationen på din hemsida är relevant, korrekt och uppdaterad. Om en hemsida inte uppdaterats under en längre tid funderar man på om företaget fortfarande finns kvar. Hemsidor som inte uppdateras ofta har heller inte många besökare. Se till att din hemsida ger besökaren ett mervärde i form av kunskap eller något annat som gör hemsidan spännande och intressant.
  3. Se till att din webbplats är användarvänlig. Använd ett enkelt språk som alla förstår. Se till att man förstår vad som är länkar och så vidare. Använd inte för tungladdade bilder och applikationer.
  4. Se till att din webbdesign är professionell. Om du inte klarar av att göra en professionell webbdesign själv så anlita en webbyrå som kan göra den åt dig. Det tar bara ett par sekunder för en besökare att få sig en uppfattning om din hemsida och därmed ditt företag.
  5. Visa tydligt vem som är avsändaren, det vill säga ditt företag. Det ska vara lätt att hitta kontaktuppgifter, adresser och så vidare. Visa även vilka du samarbetar med och dina referenser.